Søndag den 10. november 2024
Tur nr. 139
Hundbæk plantage
Årets sidste naturlaugs-tur gik til Hundsbæk Plantage ved Læborg. Hundsbæk Plantage blev grundlagt i 1889 og bestod oprindeligt af 182 tdr. land jord (ca. 100 hektar), der var blevet købt af lokale lodsejere, med det formål at tilplante de typisk magre sandjorde. Siden er plantagen blevet udvidet ad flere gange, i dag et areal på i alt 185 ha. Området er ret kuperet, og på Fru Mettes Bjerg, som er det højeste punkt i plantagen, er rejst et udsigtstårn hvor man kommer op i en højde af 106 m over havets overflade, og i klart vejr kan se både til Lillebæltsbroen og Esbjerg. Det var desværre ikke tilfældet den 10. november, men vi slap da for regn.
Vi var 10 deltagere, som med udgangspunkt fra Læborg KFUMspejdernes plads gik ad stierne rundt i plantagen og op til (og i) tårnet, videre til plantagens P-plads med infotavler om området og om historien om Mette Juel og hendes stævnemøder med hendes senere ægtemand Eggert Abildgaard (der findes også en legende som er noget saftigere, men næppe med hold i virkeligheden).
Herfra tilbage til spejderpladsen, hvor vi kunne nyde den medbragte mad i en ny fin bålhytte. Iflg. Gerds GPSapp gik vi i alt knap 5 km, inkl. trapperne op og ned i tårnet.
Næste arrangement er Naturlaugets årsmøde søndag den 26. januar i Grindsted.
Nils Bjørn
Søndag den 6. oktober 2024
Tur nr. 138
Artland og Skovsnogen
Søndag den 1. september 2024
Tur nr. 137
Ølgod Plantage
Søndag den 18. august 2024
Tur nr. 136
Zeppelin-museet Tønder og Højer gl. sluse
Igen en spændende tur, denne gang til Zeppelin- og Garnisonsmuseet i Tønder.
21 glade mennesker mødtes kl 10.30 i Tønder. Her startede vi med et fortælling om museets tilblivelse og om hvad kasernen havde haft af betydning for Tønder.
Luftskibsbasen bestod af følgende anlæg:
- Luftskibshallerne »Tobias« og »Toni« med plads til et luftskib i hver.
- Luftskibshallen »Toska« med plads til to luftskibe.
- Hangar til 5 jagerfly af typen Albatros D III.
- Ankerplads til midlertidig parkering af et luftskib.
- Jernbane både til intent brug på basen og med tilslutning til Marskbanen (Tønder-Tinglev).
- Radiostation til kommunikation med luftskibene via telegraf.
- Pejlesender som luftskibene kunne navigere efter.
- Lyskaster på skinner.
- Lysfyr på den nordvestlige ende af »Tobias’« tag.
- Underjordiske benzinlagre:
- »Tobias« og »Toni« hallerne havde hver et lager på 10.000 liter.
- »Toska« havde et lager på 30.000 liter.
- Gasværk og tankanlæg på 50.000 kubikmeter.
- Varmecentral med fyr og fjernvarme til basen.
- Vandværk.
- Kloaksystem og rensningsanlæg.
- 2 værksteder.
- Vejrtjeneste.
- Beboelsesbarakker til ca. 600 soldater.
Efter 1. Verdenskrig blev Tyskland beordret til at fjerne alle militærinstallationer og bygninger. Dette fik dog ikke indflydelse på basen i Tønder, da den efter Genforeningen i 1920 var beliggende i Danmark. Derfor er Zeppelinbasen i Tønder den bedst bevarede zeppelinbase, der er tilbage i Europa. I dag er der kun fundamentrester tilbage fra de store zeppelinhaller, hvorimod man i sensommeren 2018 påbegyndt et større restaureringsarbejde af flyhangaren. Bl.a. er der blevet lagt helt nyt tag på hele den store hangar.
Hangaren bliver driftet af frivillige, der på skift tager en tørn så vi fik mulighed for t opleve historien bag – et stort stykke arbejde. Det skylder vi dem stor tak for.
Herefter indtog vi vores medbragte mad på en af de opstillede borde som var på området.
Nu var det tid til at køre til Højer sluse, dog med en smuttur forbi findestedet for Gallehus guldhornene og også forbi Møgeltønder og Schackenborg.
I Højer gik vi en flot tur på marskstierne forbi Margrethe Kog og Højer sluse. Undervejs indtog vi så vores kaffe, hvorefter vi gik tilbage til Højer mølle – en tur på i alt ca. 4 km. Det var en rigtig flot tur, og da vejret også var med os, havde folk ikke lyst til at tage hjem. Derfor turen sluttede først ca. 16.30.
Lola og Laurids
PS: Der var vist et par stykker, der benyttede lejligheden til at krydse den dansk/tyske grænse